Amsterdam Made partner: THE BRND SHOP

In samenwerking met onze partners kunnen wij de lokale makers nóg beter helpen. Amsterdam Made partners zijn bedrijven met een gelijke visie, die onze makers kunnen ondersteunen. Vandaag aan het woord: onze nieuwste partner Marc van Wageningen. Onder de naam THE BRND SHOP helpt Marc missie gedreven merken met hun merkpositionering, branding, conceptontwikkeling en het maken van impactvolle content en campagnes.

Marc, jij hebt al bijna 25 jaar ervaring in de reclamewereld. Vertel eens; wat motiveert je om dit werk elke dag weer met plezier op te pakken?
Ik heb in mijn periode bij reclamebureaus met name voor vele uiteenlopende grote merken gewerkt. Maar mijn creative hart ging altijd al sneller kloppen tijdens het werken met merken die de wereld net een beetje mooier, leuker, socialer en duurzamer willen maken – zoals Yumeko, Neleman Organic Vinyards, Beixo en Friethoes. Ik wil mijn kennis en ervaring nu uitsluitend nog inzetten voor dit soort merken. Dit alles met de ambitie om samen een sterk(er) merk te bouwen.”

Welke opdracht is je tot nu toe het meest bijgebleven?
“In de periode van bijna zes jaar dat ik voor Hertog Jan heb mogen werken – waarvan de laatste drie als creatief eindverantwoordelijke – hebben we door een aangescherpte merkpositionering en het maken van aansprekende, consistente en kleinschalige (retail)campagnes het voor elkaar gekregen dat Hertog Jan toentertijd is uitgegroeid tot sterkste Biermerk van Nederland. Op dat werk ben ik bijzonder trots.”

Jij helpt missie gedreven merken. Dat geldt ook voor de aangesloten Amsterdam Made & Locally makers. Wat kan jij voor hen betekenen?
Alle makers hebben een eigen verhaal. Ik help makers dit verhaal te vertalen naar een krachtige merkidentiteit (branding) die aansluit bij de waarden van hun merk en waarmee merken zich kunnen onderscheiden ten opzichte van hun directe concurrenten.

Ik ben partner geworden van Amsterdam Made & Locally Made omdat het verhaal erachter mij erg aanspreekt en de merken die daarbij zijn aangesloten passen bij mijn persoonlijke ambitie om merken te helpen met merkpositionering, branding, conceptontwikkeling en met het maken van content en campagnes. Daarnaast denk ik dat ik met mijn ervaring en creativiteit iets kan toevoegen door het geven van bijvoorbeeld kennissessies en zo de makers kan helpen hun merken sterker te maken.”

Kennis is kracht! Hieronder deelt Marc alvast zijn zes beste branding tips voor makers:

  1. Definieer je merkidentiteit. Je merkidentiteit is veel meer dan alleen een logo, huisstijl of middel voor je advertenties. Een merkidentiteit bevat de visuele en verbale elementen die je merk vertegenwoordigen, zoals een logo, kleurenpallet, lettertypes en tone of voice. Maar daarnaast moet het ook de waarden, missie en de persoonlijkheid van je merk bevatten. Dit moet altijd consistent worden uitgedragen in alle media en middelen. Elke interactie met klanten bepaalt uiteindelijk de perceptie en beleving van je merk.
  2. Ken je doelgroep. Om een onderscheidend merkverhaal te creëren, is het van belang om je doelgroep goed te begrijpen. Dit betekent dat je de tijd moet nemen om hun behoeften, interesses en uitdagingen te onderzoeken, zodat je je boodschap op hen kunt afstemmen. Hiermee bereik je uiteindelijk een grotere betrokkenheid en een sterkere merkloyaliteit onder je doelgroep.
  3. Ontwikkel een merkverhaal. Het creëren van een boeiend merkverhaal kan helpen om een emotionele band met je doelgroep op te bouwen. Door het verhaal te delen over het ontstaan van je merk, wat je heeft gemotiveerd en wat je onderscheidt van je concurrenten kun je je een gevoel van vertrouwen en herkenbaarheid met je klanten opbouwen. Deze emotionele band kan uiteindelijk leiden tot merkloyaliteit en succes op de lange termijn.
  4. Creëer een sterke visuele en verbale merkidentiteit. De merkidentiteit is het gezicht van je merk en is verweven in alle vormen van communicatie. Dit omvat visuele elementen zoals logo, kleurenpallet, lettertypes en beeldtaal. De woorden die je kiest of hoe je ze uitspreekt, de taal die je gebruikt; dit is de verbale merkidentiteit. De tone of voice kan informerend zijn, verleiden en tot actie aanzetten. Kies altijd een taal die bij je persoonlijkheid past.
  5. Wees consistent. Het consistent houden van je branding is belangrijk voor het creëren van een sterk merk. Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat je boodschap, uitstraling en hoe klanten je merk ervaren overal hetzelfde moet zijn, ongeacht waar ze je tegenkomen. Door alles consistent te houden creëer je een herkenbaar, betrouwbaar en sterk merk.
  6. Wees authentiek. Het winnen van het vertrouwen van je klanten is erg belangrijk. Om dit te bereiken is het van belang om authentiek te zijn in je merkverhaal en communicatie met je klanten. Door trouw te blijven aan je merkwaarden kun je een hechte band met je klanten opbouwen, waardoor hun loyaliteit en vertrouwen in je merk worden bevorderd.
  7. Meet het succes van je merk. Om het succes van je merk te garanderen, moet je de prestaties van je merk regelmatig toetsen aan de hand van statistieken zoals websitetraffic, betrokkenheid op sociale media en feedback van klanten. Door dit te doen kun je weloverwogen beslissingen nemen over je merkstrategie en daar waar nodig tijdig bijsturen.

Laat je verder helpen door THE BRND SHOP!
Heb jij vragen over de positionering en branding van je eigen merk of heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van content en of campagnes? Marc helpt je graag verder. Neem gerust contact op, Marc komt graag bij je langs voor een kennismaking.