Meedenken en kennis delen; dit is onze Raad van Advies!

Net als ieder groeiend bedrijf heeft ook Amsterdam Made af en toe behoefte aan advies over specifieke onderwerpen. Wij willen graag uitbreiden, ontwikkelen en verbeteren waar nodig. Daarom hebben wij onlangs een Raad van Advies (RvA) aangesteld met inspirerende leden!

Het concept ‘Amsterdam Made’ heeft zich na bijna acht jaar bewezen in deze stad. Het uitrollen van dit initiatief kan voor de hele regio – én andere regio’s in Nederland – versterking en vernieuwing van de lokale economie betekenen. Een uitdaging die wij graag aangaan, maar waar we als kleine organisatie wel wat hulp bij kunnen gebruiken. Daarom hebben wij Sarriel Taus, Marlies Touw en Oscar Kneppers gevraagd om onze RvA te worden. Wij hebben vertrouwen dat zij ons met hun kennis, kunde en netwerk gaan helpen. Ook op onderwerpen zoals diversiteit & inclusie en branding & strategie. Benieuwd wie zij zijn? Lees nog even verder.

Marlies Touw | Expertise: branding & strategie

Ze begon ooit in de televisiewereld – zowel qua studie als werk – maar dat bleek haar ding toch niet te zijn. De reclamewereld, dat paste haar beter. Marlies Touw heeft als merkstrateeg meerdere jaren gewerkt voor onder andere N=5 en Havaz Lemz; de creative agency die de wereld een beetje beter wil maken door middel van creativiteit. Ze werkte met klanten zoals Rabobank, ANWB, IKEA en Justdiggit. Nadat ze (verspreid over meerdere jaren) twee kinderen kreeg, kwam die welbekende vraag omhoog. “Is dit echt wat ik wil?” Ze koos voor een moment van rust en bezinning.

Marlies stond open voor wat er op haar pad kwam. En er kwam iets; iets compleet anders. “Mijn onderbuurvrouw had een kledingmerk voor kinderen, Little Boomerang. Van bestaande, pre-loved kleding maakten zij unieke kinderkleding. Zij wilde ermee stoppen. “Ik had altijd al affiniteit met mode, vond het een prachtig concept en besloot er vol in te stappen.” Dat is nu twee jaar geleden en inmiddels zet Marlies met veel liefde haar expertise in voor haar eigen merk. Marlies is als maker ook onderdeel van Amsterdam Made en adviseert ons daarom niet alleen omtrent branding & strategie, maar kijkt ook mee vanuit haar rol als Amsterdam Made maker.

Oscar Kneppers | Expertise: ondernemerschap

Over zijn achtergrond als ondernemer kunnen we een boek schrijven! Oscar Kneppers studeerde journalistiek en begon zijn carrière in de media. Nadat hij een tijd werkte bij een techtijdschrift besloot hij zijn eigen uitgeverij te beginnen. Emerce groeide uit tot een multichannelplatform over online business en marketing. Oscar besloot het in 2001 weer te verkopen. Daarna volgden er nog andere bedrijven, zoals Bright (tijdschrift over technologie) en Rockstart (een van Europa’s eerste start-up accelerators), die hij beide uiteindelijk ook verkocht.

Ook bij Oscar kwam het gevoel omhoog dat hij iets anders wilde doen. “Ik werd geïnspireerd door mijn vrouw, die kleermaker was geworden na een carrière in finance. Mijn werk was altijd snel en internationaal, nu wilde ik iets kleiners.” Ambacht; daar wilde Oscar iets mee doen. Hij ging naar Japan en verdiepte zich in ambachtelijke makers. Na twee pogingen om iets op te zetten, wat niet ontwikkelde tot wat hij had gehoopt, ging Oscar een ander pad op. “Ik dacht: wat heb ik het liefst altijd gedaan? Ondernemers helpen van niets, iets te maken.” Dat is wat Oscar momenteel doet als Directeur voor het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE). De ervaring die Oscar met zich meebrengt, zijn liefde voor ambachtelijke maakprocessen en zijn passie om ondernemers te helpen maakt hem perfect voor onze Raad van Advies.

Sarriel Taus | Expertise: ondernemerschap en diversiteit & inclusie

Nóg een ondernemer met inspirerende ervaring en een waardevol netwerk. Sarriel Taus studeerde af als bedrijfseconoom en werkte daarna bij KPN, maar een corporate carrière was aan hem niet besteed. Hij werd mede-eigenaar van een telecommunicatiebedrijf. Als een van de eersten in Europa die met PC’s gingen werken, was het letterlijk een hele onderneming. Toen het bedrijf eenmaal succesvol was, stapte hij eruit. “Ik ben iemand die houdt van een bepaalde fase, het bouwen.” Op het juiste moment kwam Jamie Oliver op zijn pad. Samen zetten ze Fifteen Amsterdam op; een restaurant waar werkloze jongeren worden opgeleid tot kok. “Ik vind purpose en samenwerken belangrijk, mensen en organisaties aan elkaar verbinden.” Dat deed Sarriel onder andere ook door het helpen opzetten van de World of Food in Amsterdam Zuidoost, waar startende ondernemers uit dat stadsdeel worden ondersteund.

Inmiddels is Sarriel zakelijk leider en mede-eigenaar van Droog, een Nederlandse designpionier gevestigd in Amsterdam. “De World of Food en Droog; groter kan het verschil niet zijn. Ik ben dankbaar dat ik beiden, en alles daartussen, mag doen.” Tot slot zet Sarriel zich ook in om Raden van Commissarissen in Nederland te verkleuren. “Het is belangrijk voor het bedrijfsleven dat er meer diversiteit komt.” En dat is precies ook één van de dingen waar Sarriel Amsterdam Made mee gaat helpen. Wij willen graag een diverser aanbod aan producten, gemaakt door makers uit alle delen van de stad.

Meer lezen over Amsterdam Made? Klik hier.