De waarde van contentmarketing voor lokale makers

Contentmarketing is het creëren van waardevolle content voor jouw doelgroep en ervoor zorgen dat deze content ook door die doelgroep gevonden wordt. Deze content kan verschillende vormen aannemen zoals social media posts, video’s, nieuwsbrieven, blogs en podcasts. Door goede contentmarketing vergroot je de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw merk en bouw je vertrouwen op bij jouw doelgroep.

Belangrijk om te weten is dat contentmarketing een langetermijnstrategie is die zich richt op het opbouwen van een langdurige relatie met jouw doelgroep. Het gaat hierbij om het regelmatig publiceren van relevante content. Het uiteindelijke effect is daardoor groter dan directe reclame. Door middel van waardevolle contentmarketing creëer je meer merkloyaliteit en klantbehoud en dat is positief voor de groei van je bedrijf.

De belangrijkste effecten van contentmarketing voor lokale makers

Zichtbaarheid en vindbaarheid vergroten: Door regelmatig inspirerende en relevante content te delen, kan een lokaal maakbedrijf zijn online zichtbaarheid vergroten. Dit helpt consumenten bij het vinden van het merk. Ook is het een manier om te laten zien wat het maakbedrijf allemaal maakt aan bijzondere producten.

Betrouwbaarheid vergroten: Door middel van contentmarketing kunnen lokale makers hun expertise en kennis van hun vak tonen. Door informatie te delen – bijvoorbeeld over het productieproces – kunnen ze het vertrouwen van hun doelgroep in hun product vergroten. Consumenten zijn eerder geneigd iets te kopen van merken/makers waarvan ze het gevoel hebben dat ze betrouwbaar en vakkundig zijn.

Onderscheidenheid tonen: Door middel van interessante content kunnen lokale makers laten zien wat hun product(en) bijzonder maakt. Zo kunnen mooie foto’s bijvoorbeeld laten zien welke duurzame materialen worden gebruikt, kan in een video het unieke productieproces worden getoond en kan een blog uitgebreid vertellen over het achtergrondverhaal van de maker.

Potentiële klanten: Als je als maker hoogwaardige content publiceert, vergroot je de kans dat iemand in de toekomst jouw product koopt. Een bezoeker van bijvoorbeeld jouw Instagram account die in eerste instantie geen directe koopintentie heeft, kan zich door jouw content langzaam maar zeker gaan interesseren voor jouw product. Nadat hij een paar keer op verschillende plekken iets over jouw product heeft gezien, wordt de kans steeds groter dat hij het ook daadwerkelijk zal gaan kopen.

Betere SEO-scores: Door consistent en regelmatig nieuwe en relevante content te publiceren, kan een maakbedrijf ook de online zoekmachinepositie (SEO) verbeteren. Dit is essentieel voor lokale bedrijven omdat veel consumenten tegenwoordig online aankopen doen óf eerst online zoeken voordat ze daadwerkelijk iets kopen.

Heb jij behoefte aan (nieuwe) professionele content? Amsterdam Made werkt samen met betrouwbare partners die jou kunnen helpen. Zo kun je in samenwerking met Muvipro inspirerende video’s maken en maakt fotograaf Conor Vella de mooiste professionele foto’s van jouw producten. We’re happy to introduce you to each other.

 

Bronnen: DoubleSmartMailChimpElevelMachielsen