Amsterdam Made partner: Chiever

In samenwerking met onze partners kunnen wij de lokale makers nóg beter helpen. Amsterdam Made partners zijn bedrijven met een gelijke visie, die onze makers kunnen ondersteunen. Vandaag stellen we merkenbureau Chiever aan je voor. Wij spraken Volkert Teding van Berkhout, Managing Partner, over het belang van het beschermen van je merk en hoe zij daarbij kunnen helpen.

Chiever is een adviesbureau dat helpt bij de juridische bescherming van merken, modellen en auteursrechten. Met wat voor soort vragen kunnen mensen bij jullie komen?
“Eigenlijk kan je met alle vraagstukken, groot of klein, over de bescherming merken, modellen of auteursrechten bij ons terecht. Wij adviseren concreet over de risico’s bij merkintroducties, zorgen voor de bescherming van merken en modellen en verdedigen belangen van onze klanten in geval van conflicten. Dat doen we voor kleine en grote bedrijven en niet alleen in Nederland maar ook internationaal. Het enige dat wij niet doen is het beschermen van technische uitvindingen (octrooien/patenten). Daarvoor werken wij samen met een vaste partner.”

Jij bent Managing Partner bij Chiever; help je zelf ook nog klanten?
“Samen met een collega leid ik het kantoor van zo’n dertig medewerkers, ik heb geen eigen klanten meer. Ik ben eindverantwoordelijk en houd mij met name bezig met bestaande en nieuwe klanten. Soms spring ik nog wel in, in de praktijk. Ik blijf het namelijk een mooi vak vinden wat wij hebben. Ook vind ik het extra leuk om startups en scaleups op weg te helpen. Er is veel enthousiasme, maar de kennis is daar vaak nog beperkt. Onze toegevoegde waarde is daarom groot.”

Veel van onze aangesloten makers zitten in die fase. Hoe kan Chiever hen helpen?
“Vaak zit er oneindig veel tijd, bloed, zweet en tranen in de ontwikkeling van een idee of product. Dat wil je dan wel graag voor jezelf houden en daarom goed beschermen. Wij zijn er om de Amsterdam Made makers te helpen bij het beschermen van hun product, idee, naam of logo.

Ook krijgen wij best veel andersoortige vragen over merken of productbescherming. Bijvoorbeeld of je de naam of het product van iemand anders kan gebruiken – of aan iemand anders in gebruik wil geven – en hoe je dat dan moet regelen. Ook daar kunnen wij mee helpen.”

Jullie hebben al eens samengewerkt met een van onze makers. Kun je daar iets over vertellen?
“Een van de Amsterdam Made makers, Kywie, hebben wij vanaf de start begeleid met de bescherming van de naam en hun product, wijnkoelers. Dat begon allemaal lokaal, maar het bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijde speler. Wij hebben hen in de afgelopen jaren ook geholpen bij het beschermen van de naam en het product door de hele wereld. Ook hebben wij met succes al meerdere inbreukmakers van de markt kunnen halen.”

Tips van Volkert:

  • Bescherming van je naam, product of idee wordt vaak vergeten of ergens laag op een prioriteitenlijstje gezet. Begin er vroeg mee, of laat je in ieder geval op tijd informeren. Het is zonde om tijd te stoppen in iets waarvan later blijkt dat je het niet kunt gebruiken omdat iemand anders het al heeft bedacht.
  • Wat vaak vergeten wordt, is dat het beschermen van een merk of product niet alleen helpt bij het optreden tegen inbreuk maar dat het ook waarde creëert. Bij een due diligence – bijvoorbeeld bij verkoop van een bedrijf of wanneer er investeringsrondes worden gedaan wordt vrijwel altijd gevraagd wat er aan intellectueel eigendom is en hoe dat is beschermd.

Het onderwerp ‘merk- of productbescherming’ wordt door veel mensen maar ingewikkeld gevonden en daarom is de stap om contact op te nemen soms best groot. Volgens mij is dat niet nodig, toch?
“Dat klopt! Wij merken dat het soms een drempel vormt voor partijen om de telefoon te pakken of een mailtje te sturen. Ik hoop echter dat iedereen met een vraag zich vrij voelt ons te bellen of te mailen. Wij proberen iedereen laagdrempelig verder te helpen!”

Wil je meer weten over Chiever of contact opnemen? Ga naar de website.

Related